dutymanagers

 

 

#FUNCTIEINBEELD: Dutymanagers

Met #functieinbeeld zetten we één van de medewerkers van Grand Hotel Karel V in de schijnwerpers. Vandaag willen wij u voorstellen aan onze Dutymanager: Christoph van den Hombergh.

Hoe zou jij je eigen functie omschrijven?

Zoals soms wel eens gezegd wordt: ‘’Koning van niemandsland’’ (in de goede zin van het woord). We springen veel bij. Als afdelingen in nood zijn kunnen we altijd wel even te hulp schieten. Ook zou ik de functie omschrijven als een functie met veel verantwoordelijkheid. We plannen vaak onze dagen zelf in en bepalen ook zelf vaak of er ergens hulp nodig is.

Wat zijn voornamelijk de taken die je verricht?

Alle taken die we hebben zijn gericht op de volgende drie pijlers: Veiligheid, service en kwaliteit. Als ik in de ochtend of middag binnenkom, dan check ik eerst de mail. Hier staat vaak in beschreven of er nog aandachtspunten zijn en of er afdelingen zijn die mensen tekort komen. Ook laat ik altijd mijn gezicht  zien op alle operationele afdelingen. Verder checken we sowieso iedere dag alle branddeuren. Deze moeten allemaal gesloten zijn, anders ontstaan er problemen met de brandweer. Ook zijn wij de eerste partij die probeert een storing te verhelpen, als bijvoorbeeld een slagboom het niet doet. Mochten wij er niet uitkomen, dan is er altijd iemand van de technische dienst die je kunt oproepen. Ook maken we iedere dag minimaal 2 grote rondes over het terrein, om te kijken of alles overal nog in orde is. Dit slaat dus terug op het stukje kwaliteit en veiligheid.

Welke diensten draai je voornamelijk?

Er moet altijd iemand in de avond aanwezig zijn, behalve op de zondag. Als je ochtend-dienst hebt, werk je van: 09;00 tot 17;00. Heb je avond-dienst, dan werk je van 15;00 tot 23;00. Als je een avond-dienst hebt, dan schrijf je ook de Duty-rapportages. Dit rapport is eigenlijk een samenvatting van hoe de dag is verlopen, met alle cijfers van de dag erin. Als er zaken misschien beter of anders kunnen de volgende keer, dan staat dat hier in vermeld. Deze rapportages worden naar alle afdelingshoofden gestuurd en elke ochtend gelezen.

Hoe ben je hier terechtgekomen?

Ik studeer Horeca Ondernemer Manager op de Rooi Pannen in Eindhoven. Ik zit in mijn laatste leerjaar en moet daarvoor twee keer een half jaar stage lopen. Het volgende half jaar wil ik graag naar Curaçao, maar over dit half jaar wist ik niet goed wat ik wilde. Ik heb hiervoor bij het Arresthuis in Roermond gewerkt. Hier liep ik mee met de maître van dat restaurant. Daar heb ik destijds veel van geleerd. Hij was ook degene die mij tipte dat Grand Hotel Karel V misschien wel wat voor mij was. Toen ben ik hier gaan kijken en op gesprek geweest en zodoende ben ik hier terecht gekomen.

Welk moment vergeet je niet meer zo snel?

Er was een tijdje geleden een grote groep die wilde overnachten in het hotel. Deze kwamen aan met auto’s en wilden ook bagageservice. Dit betekent dat wij alle bagage voor hun op de kamers zetten. Dit ging om ongeveer 60 kamers, dus dit was een aardig karwei. In de avond bleek er iemand te zijn die zijn koffer kwijt was. De desbetreffende gast werd ook behoorlijk boos en uitte zijn frustratie. Toen hebben we 3 uur lang alle kamers afgezocht naar die koffer. Uiteindelijk bleek dat de man zijn koffer nog in het vorige hotel had laten liggen. Ik heb nog een aantal keren voorgesteld het vorige hotel te bellen, maar daar zou hij zeker weten niet liggen volgens de gast. Dat zal ik niet snel meer vergeten.

Waarom zou je jezelf als onmisbaar omschrijven?

Het is heel fijn dat als afdelingen met spoed hulp nodig hebben, dat je snel kan bijspringen. Het komt nog wel eens voor dat het in de Bistro bijvoorbeeld door mooi weer erg druk is. Dan zijn wij er om hun even te helpen waar nodig, uiteraard geldt dit voor alle afdelingen binnen het bedrijf. Dit is dus een stukje service dat je aanbiedt als Dutymanager.

Is er verder nog iets wat je kwijt wilt?

Er is misschien nog wel iets kleins wat ik belangrijk vindt dat de lezers weten. Grand Hotel Karel V is een 5-sterren Hotel. Dit betekent dat er veel aandacht wordt geschonken aan het bieden van een onvergetelijke hotelervaring. Zo statisch als dit alles misschien kan klinken, zo dynamisch is de werkelijkheid. Iedereens deur staat altijd open en je kunt alles vragen. Er is ruimte om fouten te maken, als je ze maar verbeterd en ervan leert. Je kunt bijvoorbeeld altijd bij de directeur terecht voor vragen en opmerkingen. Er heerst totaal geen hiërarchische strijd in het hotel.